March 23, 2005

80,000 graduan menganggur

isk isk.. ramai betul ye graduan yang menganggur kat mesia ni.. sampaikan mendapat perhatian PM kite, Pak Lah.. so he decided to restart skim latihan siswazah menganggur (SLSM).. aku nengok kat TV3 smalam, buletin utama ckp pasal kenapa ramai sgt graduan ni menganggur.. ada 4 sebab, which is:

1. tiada kemahiran
2. kurang penguasaan bahasa
3. lemah dalam bahasa inggeris
4. (err.. lagi satu aku x ingt la plak, hehe)

dlm buletin utama smlm tu, deme mntk pendapat sorg mamat ni, aku pun x sure sapa dia.. dia kata, sbb utama tu ialah kurangnye kemahiran pada siswazah siswazah ni.. dia kata, skrg ni engineering ialah bidang yg pay the highest salary (wow, ye ke, hehe untung gak amik engineering ni ye ;P). tp bukanla bermaksud kursus lain x bagus cumanya maybe kat mesia skang ni deme nmpk engineering tu adalah skop yg penting untuk negara, at the moment.. yg len tu penting gak cumanya mungkin demand is much much less than the supply. seme org pun bole masuk U tp x seme dpt pilih kursus yg sesuai. ada yg hanya pilih kursus yg mudah untuk pas the degree program. so hal ni yg sebabkan susah nk dpt keje bila dh grad. ye ke? kinda true though.. aku ni pun sbnrnye x tau la apa nk jadi pas grad nnt (kalo grad la kan, hehe). susah ke senang ke nk dpt keje ni.. kadang kadang tu mak aku selau bising gak suh aku cepat abihkan mende yg aku buat skang ni.. suh keje cepat, dpt gaji 2-3 ribu, pastu bg kat dia seribu! ade ke? huhu.. bkn xnk bg tp xperlu la nk mntk kan, hehe..

pastu kurang penguasaan bahasa, especially english.. hmfff.. sebut pasal penguasaan bahse inggeris ni, aku tringt masa kau pi intebiu kat perlis last week. ada sorg minah ni, spiking english gebang x ingt nye.. hehe. (sori ye, ni sesi mengutuk) konfiden giler spiking walupun grammarnye berterabur.. aku ni walaupun x de la pandai spiking london tu tp at least aku tau le mana nk letak 'the' atau 'a' dlm ayat aku.. dan yg paling kau x tahan ialah bila pegawai tu tanya nape dia nk pi korea? dia bole je slumber menjawab,"i'm very interesting to go to korea because korea people are very good" huhu.. perlu ke i'm very interesting? isk.. sedeh gak kadang kadang bila pikir mende ni.. bukan mende baru.. but still xde perubahan.. masih seperti dulu.. apa nak buat??


p/s tringat adik aku yg baru amik result spm tu penah je pronounce the word cuisine as 'sui-za-in', ade ke? huhu.. sengal betul.. sip baik la english dpt A gak, walaupun A2 ;P

No comments: